Poradenství
Výchovný poradce
Mgr. Gabriela Opavová
tel: 378 028 568; 731 443 203
Konzultační hodiny: po předchozí telefonické dohodě
Náplň činnosti:
shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
poskytování informací o školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům
příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků
zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
spolupráce s třídními učiteli, sledování plnění Individuálních vzdělávacích plánů u konkrétních žáků, sledování úspěchů a celkových posunů k nápravě.
Práce se žáky se specifickými poruchami chování a učení
V naší škole má cca 40 žáků individuální vzdělávací plán. Tito žáci mají některou ze specifických poruch učení.
Například: dysgrafii (obtíže s písemným projevem), dyslexii (porucha schopnosti naučit se číst), dysortografii (porucha schopnosti osvojit si pravopis) či dyskalkulii (porucha počítání a orientaci na číselné řadě).
Tyto poruchy se vyskytují u lidí nezávisle na jejich výši inteligence.
Ministerstvo školství uvádí, že v každé třídě jsou přibližně 3 - 4% žáků s poruchami učení. Symptomů těchto poruch si může všimnout pedagog, ale opravdu specifikovat danou poruchu může pouze specialista.
Součástí individuálního vzdělávacího plánu je nejen práce s žákem ve škole, ale nutně předpokládá i speciální přístup k domácím pracem a další nápravu v pedagogické poradně nebo středisku výchovné péče.
Doporučená literatura a pomůcky: ve školní knihovně
Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na niž. stupni ZŠ
|
Dagmar Krejbichová
|
Metody práce při úpravě SPU u dětí 2.r. ZŠ
|
Eva Kubicová
|
Poruchy učení – dyslexie, -grafie, -ortografie,- kalkulie, -praxie, ADHD
|
Olga Zelinková
|
SPU na 2. stupni ZŠ a SŠ
|
Zdena Michalová
|
Metody hodnocení a tolerance SPU pro 1.st.ZŠ
|
Hana Žáčková
Drahomír. Jucovičová
|
Metody reedukace SPU Smyslové vnímání
|
Hana Žáčková
Drahomíra Jucovičová
|
Nejčastější poruchy chování
|
|
SPU na 2.st.ZŠ
|
Drahomír. Jucovičová
HanaŽáčková
Hana Sovová
|
Metody reedukace SPU Dyslexie
|
Drahomír. Jucovičová
HanaŽáčková
|
Metody reedukace SPU Dysgrafie
|
Drahomír. Jucovičová
Hana Žáčková
|
Kariérový poradce
Mgr. Petr Svojanovský
tel.: 378 028 570
konzultační hodiny: po předchozí telefonické dohodě
Aktuální informace o přijímání na střední školy a konzervatoře naleznete na stránkách MŠMT. Brožura "Čím budu". Užitečné odkazy, například pro volbu povolání a výběru středních škol, najdete zde.
Školní metodik prevence
Bc. Lenka Černá
tel: 378 028 569
konzultační hodiny: po předchozí telefonické dohodě
Náplň činnosti:
- tvorba a realizace minimálního preventivního programu
- koordinace spolupráce pedagogických pracovníků a vedení školy při řešení konkrétních případů (záškoláctví, šikana, kouření, alkohol, drogy...)
- zajišťování besed a projektů v rámci primární prevence
- spolupráce s institucemi zajišťujícími odbornou pomoc v oblasti preventivních aktivit (PPP, policie, kurátor pro mládež)
Pravidla pro děti k bezpečnému užívání internetu.
Školní speciální pedagog
Mgr. Nina Jáchimová
Tel: 378 028 568, 731 045 117
Konzultační hodiny: středa 7:30 – 8:30, v jiných hodinách po předchozí dohodě
Obecně o činnosti školního speciálního pedagoga:
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou péči.
Spolupracuje s vedením školy, výchovnou poradkyní, třídními učiteli, asistenty pedagoga i odbornými pracovníky školských poradenských zařízení. Zajišťuje individuální i skupinové speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační a stimulační.
Náplň činnosti:
- depistážní činnost – vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
- diagnostická činnost – stanovení hlavních problémů žáka a individuálního plánu podpory v rámci školy i mimo ni
- intervenční činnost - individuální či skupinová práce s dítětem, participace na vytvoření a naplňování individuálního vzdělávacího plánu žáka, úprava školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů, průběžné vyhodnocování činnosti, konzultace se zákonnými zástupci, pedagogy i dalšími odborníky
- metodická a koordinační činnost - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, metodická podpora pedagogů – specifika výuky a možnosti žáků podle druhu a stupně postižení, návrhy metod a forem práce se žáky, dokumentace případů
Užitečné odkazy



