Benešova základní škola a mateřská škola Plzeň, Doudlevecká 35, příspěvková organizace

Výchovný poradce

Mgr. Gabriela Opavová

tel: 378 028 568; 731 443 203

Konzultační hodiny: po předchozí telefonické dohodě

Náplň činnosti:

shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů

poskytování informací o školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům

příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků

zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

spolupráce s třídními učiteli, sledování plnění Individuálních vzdělávacích plánů u konkrétních žáků, sledování úspěchů a celkových posunů k nápravě.

Práce se žáky se specifickými poruchami chování a učení

V naší škole má cca 40 žáků individuální vzdělávací plán. Tito žáci mají některou ze specifických poruch učení.

Například: dysgrafii (obtíže s písemným projevem), dyslexii (porucha schopnosti naučit se číst), dysortografii (porucha schopnosti osvojit si pravopis) či dyskalkulii (porucha počítání a orientaci na číselné řadě).

Tyto poruchy se vyskytují u lidí nezávisle na jejich výši inteligence.

Ministerstvo školství uvádí, že v každé třídě jsou přibližně 3 - 4% žáků s poruchami učení. Symptomů těchto poruch si může všimnout pedagog, ale opravdu specifikovat danou poruchu může pouze specialista.

Součástí individuálního vzdělávacího plánu je nejen práce s žákem ve škole, ale nutně předpokládá i speciální přístup k domácím pracem a další nápravu v pedagogické poradně nebo středisku výchovné péče.

Doporučená literatura a pomůcky:  ve školní knihovně 
    

Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na niž. stupni ZŠ
Dagmar Krejbichová
Metody práce při úpravě SPU u dětí 2.r. ZŠ
Eva Kubicová
Poruchy učení – dyslexie, -grafie, -ortografie,- kalkulie, -praxie, ADHD
Olga Zelinková
SPU na 2. stupni ZŠ a SŠ
Zdena Michalová
Metody hodnocení a tolerance SPU pro 1.st.ZŠ
Hana Žáčková
Drahomír. Jucovičová
Metody reedukace SPU Smyslové vnímání
Hana Žáčková
Drahomíra Jucovičová
Nejčastější poruchy chování
SPU na 2.st.ZŠ
Drahomír. Jucovičová
HanaŽáčková
Hana Sovová
Metody reedukace SPU Dyslexie
Drahomír. Jucovičová
HanaŽáčková
Metody reedukace SPU Dysgrafie
Drahomír. Jucovičová
Hana Žáčková

Kariérový poradce

Mgr. Petr Svojanovský

tel.: 378 028 570

konzultační hodiny: po předchozí telefonické dohodě

Aktuální informace o přijímání na střední školy a konzervatoře naleznete na stránkách MŠMT. Brožura "Čím budu". Užitečné odkazy, například pro volbu povolání a výběru středních škol, najdete zde.

Školní metodik prevence

Bc. Lenka Černá

tel: 378 028 569

konzultační hodiny: po předchozí telefonické dohodě

Náplň činnosti:

  • tvorba a realizace minimálního preventivního programu
  • koordinace spolupráce pedagogických pracovníků a vedení školy při řešení konkrétních případů (záškoláctví, šikana, kouření, alkohol, drogy...)
  • zajišťování besed a projektů v rámci primární prevence
  • spolupráce s institucemi zajišťujícími odbornou pomoc v oblasti preventivních aktivit (PPP, policie, kurátor pro mládež)

Pravidla pro děti k bezpečnému užívání internetu.

Kyberšikana

Sociální sítě

Školní speciální pedagog

Mgr. Nina Jáchimová

Tel: 378 028 568, 731 045 117

Konzultační hodiny: středa 7:30 – 8:30, v jiných hodinách po předchozí dohodě

Obecně o činnosti školního speciálního pedagoga:

Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou péči.

Spolupracuje s vedením školy, výchovnou poradkyní, třídními učiteli, asistenty pedagoga i odbornými pracovníky školských poradenských zařízení. Zajišťuje individuální i skupinové speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační a stimulační.

Náplň činnosti:

  • depistážní činnost – vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče
  • diagnostická činnost – stanovení hlavních problémů žáka a individuálního plánu podpory v rámci školy i mimo ni
  • intervenční činnost - individuální či skupinová práce s dítětem, participace na vytvoření a naplňování individuálního vzdělávacího plánu žáka, úprava školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů, průběžné vyhodnocování činnosti, konzultace se zákonnými zástupci, pedagogy i dalšími odborníky
  • metodická a koordinační činnost - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb ve škole, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, metodická podpora pedagogů – specifika výuky a možnosti žáků podle druhu a stupně postižení, návrhy metod a forem práce se žáky, dokumentace případů

Užitečné odkazy

Plzeňský kraj HC Škoda Plzeň Viktorka Recyklo hraní